De eerste stageweek

1 september 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Inmiddels is het een week geleden dat Jade en ik onze reis beëindigden. Na het scheiden van onze wegen begonnen we beide aan een nieuw avontuur: Jade met haar reis naar huis (ze is op maandagochtend veilig aangekomen op Schiphol na een reis van ongeveer 44 uur) en ik met mijn stageperiode in Nieuw-Zeeland.

Vorige week zondag was het mijn eerste dag alleen op mijn nieuwe plekje. Ik zit in Lucas Creek Apartments in de buitenwijk Albany. Dit ligt helemaal in het noorden van Auckland. Ik deel mijn appartement op dit moment met 2 jongens (uit Nieuw-Zeeland en uit Duitsland) en er zijn nog twee kamers vrij, welke waarschijnlijk nog opgevuld gaan worden. Het is voor studentenbegrippen een superdeluxe appartement, met een grote keuken en woonkamer, twee kleine badkamertjes en een washok met wasmachine en droger. We hoeven niet eens onze eigen vuilniscontainer buiten te zetten, want dat doet een of andere man voor alle huizen in de straat. Ik mag dus al met al niet klagen met waar ik verblijf!

Als ik dan een nadeel moet noemen, is het wel zo dat ik ver van alles vandaan zit en dat het openbaar vervoer bij mij niet zo goed is. Het dichtstbijzijnde winkelcentrum is 20 minuten lopen, maar daar zit dan wel echt ALLES: een goedkope supermarkt, kledingwinkels, een bioscoop, een bank, noem maar op. Als ik naar het centrum van Auckland wil, loop ik naar dit winkelcentrum en pak ik een bus, die me ongeveer in 15 minuten naar het centrum brengt.

Ook naar mijn stageplek is het vervoer lastig. Ik loop stage bij New Zealand Security Association, die een kantoorpand hebben aan de andere kant van Albany. Het is ongeveer 50 minuten lopen. Best wel een eindje dus om elke dag heen en terug te moeten lopen... Er gaan wel bussen, maar omdat de aansluitingen dan niet goed zijn en ik dan alsnog de helft moet lopen, ben ik uiteindelijk net zo lang onderweg. Daarom denk ik er aan om een fiets te kopen/lenen, al is dat hier een heel stuk anders dan in Nederland. Hier moet je bijvoorbeeld een helm dragen, want anders krijg je een boete. En fietspaden zijn hier zeldzaam: de fietspaden die er zijn, zitten aan de rand van een autoweg waar je 80 km/u mag rijden. Niet echt veilig dus...

Maar gelukkig bleek het afgelopen maandag, op mijn eerste stagedag, dat ik bij ongelooflijk aardige mensen op het kantoor zit. De stageplek heeft zelf maar 2 mensen die de organisatie runnen: de baas en een vrouwelijke werknemer. De baas bood me meteen aan om me (bijna) elke dag een lift te geven met de auto, omdat hij zowat langs mijn huis rijdt. Heel lief! De vrouw die er werkt, gaf me al meteen aan dat ik de laatste maand van mijn stage bij haar mag komen wonen, omdat dit me veel geld scheelt (anders zou ik mijn appartement aan moeten houden en daar met de kerstvakantie niet zijn, en toch deze kosten moeten maken). Oftewel: wat een leuke en lieve mensen! Ik voelde me meteen welkom!

Het is hier momenteel zaterdagochtend en vandaag ben ik uitgenodigd door de baas om met hem op pad te gaan. We gaan waarschijnlijk lunchen, een kijkje nemen op zijn boerderij en wijn proeven. Heel erg leuk! Ik ben heel erg benieuwd!

Afgelopen donderdag heb ik ook al wat andere (Nederlandse) stagiaires ontmoet, die hier net als ik via New Zealand Internships zijn gekomen. Donderdagavond was er een pub crawl waar ik ben geweest en ik vond het leuk om nieuwe mensen te leren kennen. Misschien dat ik in de toekomst met hen nog vaker leuke dingen kan doen!

Ik kijk heel erg uit naar mijn tijd hier in Nieuw-Zeeland, zowel bij het bedrijf als het besteden van mijn vrije tijd. Zoals het er nu naar uit ziet, zal ik me geen moment vervelen :)

1. Campie:
    Mis je me all😏😏😏
  2. Opa en Oma:
    1 september 2018
    Wat een lieve mensen allemaal. Fietsen lijkt ons ook niet al te veilig. Maar het zal er niet zo druk zijn als hier, maar in de stad zeker wel. Groetjes van ons. En lekker genieten. XXX
  3. Ellen:
    Klinkt goed en positief!
    Heel veel succes! X
  4. Nancy De Vos:
    2 september 2018
    Leuk dat je zo ontvangen bent op je werk, wat houdt het precies in? Gr.
  5. Wim en Lea den Engelsman:
    2 september 2018
    Fijn dat alles zo positief is.
    Super dat je zulke lieve mensen om je heen hebt.
    Heel veel succes gewenst op je nieuwe plekje!
  6. Dimphy:
    3 september 2018
    Ik help mee bij een non-profitorganisatie die zaken regelen in de security sector Ze helpen met het opstellen van richtlijnen, zorgen dat iedereen de juiste vergunning heeft etc.