Kerst en Oud & Nieuw in Mangawhai en Christchurch

2 januari 2019 - Springston, Nieuw-Zeeland

Happy New Year!

Hopelijk hebben jullie allemaal een fijne kerst en een gezellig nieuwjaar gehad! Inmiddels is het hier alweer woensdagavond 2 januari... 2019! En ik heb genoten van kerst en oud & nieuw in Nieuw-Zeeland, wat erg gek was! Kerst heb ik eerst gevierd met Shona (een collega) en haar familie in Mangawhai en daarna ook nog met mijn verre familielid Karen in Springston (die ik samen met Jade in augustus al had bezocht). Ondanks dat het heel gezellig was, ik een paar cadeautjes heb gehad en heerlijk heb gegeten, klopte het toch niet helemaal! Voor mijn gevoel heb ik kerst dit jaar toch een soort van overgeslagen. Oud & Nieuw vierde ik bij Karen op de bank, wat ook weer erg gek was: in Nederland was het 12 uur 's middags, terwijl bij mij het hier in Nieuw-Zeeland al 2019 was! Al met al een bijzondere ervaring. Vooral ook de barbecue die ik op nieuwjaarsdag met 22 graden had :)

Tijdens de feestdagen heb ik ook weer nieuwe plaatsen in het land bezocht en kan ik nu van nog meer zeggen: 'been there, done that'. Zo ben ik onder andere solo naar Kaikoura, Hanmer Springs en Arthur's Pass afgereist en heb ik samen met Karen Akaroa voor een tweede keer bezocht (hier waren Jade en ik in augustus ook al met Karen geweest). Tijdens mijn rit naar Kaikoura heb ik onderweg Cathedral Gully bezocht, bij de Kaikoura Peninsula heb ik zeehonden gefotografeerd en bij Hanmer Springs heb ik de thermal pools bezocht. Hele mooie dingen daar gezien! Vlak voor oudjaar ben ik met Karen nog naar een Christmas Light Show geweest: een man doet dit jaarlijks op zijn erf voor zijn vrouw die in een rolstoel zit, en je betaalt 5 euro entree dat vervolgens naar het goede doel gaat. Echt ongelooflijk hoeveel werk ze hierin steken! Zover ik begreep, startten ze in oktober al met opbouwen... Verder heb ik ook nog een kijkje genomen in het centrum van Christchurch en heb ik gepicknickt met de familie op 2e kerstdag (Boxing Day) en nieuwjaarsdag.

De trip naar Arthur's Pass heb ik vandaag gemaakt. Daarbij vertrok ik met een blauwe lucht en in de 20 graden vanaf Springston. Onderweg gestopt bij Castle Hill, een filmlocatie van The Chronicles of Narnia, waar ze een heleboel limestone rocks hebben. Toen mijn weg vervolgt naar Arthur's Pass, waar ik bij aankomst terecht kwam in een grijze lucht, miezerregen en 15 graden... (ondertussen was het in Springston nog steeds een volle zon en bijna 30 graden?!) Daar heb ik twee wandelingetjes gemaakt: Bealey Valley Track en Devils Punchbowl Track. Deze laatste was naar een grote waterval: het was een erg mooie waterval, al was ik niet zo'n fan van de wandeling, waarbij er nogal heel veel traptredes waren... Op de weg terug nog een stop bij Lake Pearson, waar ik weer gewoon van mooi weer kon genieten. Ook nog een foto gemaakt van de beroemde donut in Springfield. Wie snapt de link tussen de donut en Springfield? Juist... The Simpsons. Dit kleine plaatsje heeft een mega donut-beeld cadeau gekregen toen de Simpsons film werd uitgebracht!

Morgen vlieg ik door naar Wellington en voordat ik weer terug naar Auckland ga, bezoek ik ook nog Napier. En daarna kan ik toch echt zeggen dat ik zowat heel Nieuw-Zeeland heb gezien! Althans... er is nog steeds superveel wat ik zou kunnen doen, maar je begrijpt wat ik bedoel... Des te betere reden om in de toekomst nog eens terug te gaan... ;)

(foto's zijn bijgevoegd!)

1. Jan:
    Mooie plaatjes
  2. Opa en Oma:
    Mooi verhaal weer en hele mooie foto's. Liefs van ons. NOG 23 DAGEN. XXX
  3. Cindy:
    2 januari 2019
    Voor jou ook Happy New Year Dimph. Wat een ervaring is dit voor je zeg. Wow. Geniet er nog maar even van.
  4. Mauori:
    2 januari 2019
    Mooi hoor! Maar ik ben aan het aftellen hoor😜!!
  5. Frans Boogaard:
    2 januari 2019
    Leuk om weer je reisblog te lezen. Opnieuw mooie foto's! Kan me goed voorstellen dat dit vreemde feestdagen voor je zijn. Weet je trouwens zeker dat het zeehonden zijn? Of toch zeeleeuwen?
    Groet Franske
  6. Wim en Lea den Engelsman:
    2 januari 2019
    Nog even blijven genieten! We wensen je een sprankelend 2019.
  7. Dimphy:
    2 januari 2019
    @Frans Dit lijkt inderdaad een zeeleeuw, maar volgens de informatie zou het een 'seal colony' moeten zijn. Al zat dit beestje wel een eind weg van de daadwerkelijke kolonie.
  8. Margot van der werf damen:
    11 januari 2019
    Ha Dimphy, ik kan me voorstellen dat met kerst en oud en nieuw voor jou de wereld op zijn kop stond, toen ik met die feestdagen in Australie was had ik het zelfde gevoel, het klopt gewoon niet, wat heb je een boel beleefd en wat zijn je verhalen leuk. Nog even en dan weer naar Nederland, nog veel plezier daar en een goede terugreis!!
  9. Frans Boogaard:
    21 januari 2019
    Bedankt weer voor je update en je prachtige foto's! Ik wens je een hele goede reis. Zal weer flink omschakelen voor je zijn.... Sterkte met het afscheid nemen. Ik hoop je binnenkort weer te zien.
    Groetjes.